Monday, 6 February 2017

Abby Memasak : KERIA GUNA PASIR

assalamualaikum

hai guys, klu ada yang membaca blog merapu aku ni la

hihi..

ok guys , hari ini aku nk share cara buat keria

actually aku nak share cara memasak asam pedas mak aku

tp x sempat, alang-alang ada mood menaip mlm ni,,,aku update la pasal KERIA ni

ok before lupa hari ini genap 5 bulan aku kenal Mr.Joker

just bgtau..kot-kot one day nanti aku hilang ingatan pasal dia hahahah

ok back to our topic..

ok


keria gula pasir

bahan- bahan :
ubi keledek ,ikut berapa juta biji hangpa nak guna
tepung gandum 
garam
gula pasir/gula melaka

cara membuat :

hangpa p rebus ubi keledek .
buang kulit awai-awai 
pesanan, make sure hangpa rebus bg lembut sbb senang nanti hangpa nak lenyek
klu x nanti keria hangpa jadi ketul-ketul.

texture will be no nice kurang enak dipandang dan di adun

ok bila dan siap kukus
get ready untuk lenyek, jangan lupa buh garam dalam setengah sudu kecik.

ok bila dah lenyek
masuk kan tepung sikit-sikit 
function nya untuk control kelembutan keria tu

if done.

bila nak membentuk
make sure tambah jugak sikit tepung bagi tidak melekit ataupun lembik sangat



ok mcm gambo atas tu hakak buat kali ke 4 baru nampak cantik

goreng keria hingga kuning ke emasan ok

now cara nak menyira keria ni

panas kan kuali, masukkan gula ikut banyak mana hang suka
masukkn air sket2
jangan bagi cair sangat..make sure gula betul-betul dah cair

before nak masukkn keria
make sure sekali lagi , gula yang untuk disira tu betul-betul berbuih

pastu masukkan kerianya
syira sehingga nmpk rupa keria tu ahhaha



taaadaaa keria hakak yang pertama kali berjaya

so hakak tny ngn mak ,..
mak cakap nice, lembut hihi

so next entry hakak update pasal asam pedas mak ea...hoho

selamat mencuba guys!


No comments:

Post a Comment